vadvillvincent.blogg.se

Välkommen hem

I godan tro.

Publicerad 2017-05-18 23:05:00 i Allmänt,

18 maj 2017, 22:36.
 
"Att köpa tillbaks dagar som gått, det har ingen någonsin fått"
 
- Joel Alme
 
 
Jag är för nära mig själv här i Växjö, kan inte skriva som jag brukade där nere i mördarstaden Malmö. Jag fanns knappt där, var ett utsuddat streck. Ingen personlighet, ingen identitet. Då sken allt det andra. Nu klämtar allt fram genom huden och spränger omkring.
 
Sover fyra gånger om dagen och drömmer ännu mer.
 
Har en stor röd tavla på min vägg och två stora röda mattor på mitt golv. 
 
Som en blödande dikt.
 
Kan inte skriva här, allt är för nära. Mamma sover i rummet bredvid, kompisarna bor bara några minuter bort, på cykel. Jag är ett markerat streck, ett överkladdat skrivblock. Konstiga ord. Går inte skriva.
 
Jag är för rädd för vad dom ska tycka och tro. Magin är borta och jag spenderar mina dagar med att försöka ta vara på livet. Blir bara jobbigt och tröttsamt i slutändan. Att ha drömmar och mål är bara fint om man orkar försöka.
 
Att försöka sluta försöka. 
 
Sluta låt mig va.
 
Sluta, låt mig va.
 
Vaknar nån gång, nån tid, mitt i natten och tror det är morgon. Vaknar igen, vad ska jag göra idag. Ska jag sätta mig på balkongen bara för att det råkar vara sol, för att få D-vitamin, kanske blir jag lycklig då. Så varmt överallt, vaknar arg och varm. Blir arg på värmen, pratar högt för mig själv. Hör grannarna prata genom fönstret om hur underbart det är att sommaren kommit. Värme, har aldrig förstått varför det ska vara så bra. Flytta till solen då kan ni väl göra.
 
Tänker jag, arg. Argt.
 
Vill bara sitta inne och göra ingenting men det är svårt att göra ingenting. Svårt att göra någonting också. Allting känns gjort och jag cyklar fram genom sommarkvällen som egentligen inte är sommar och himlen är ljusblå och rosa och vacker och luften luktar gott och allting känns som förr. Men allt jag kan tänka på är att ännu en dag gått förbi, en dag som aldrig kommer tillbaka.
 
Tänker på Lund, när jag bodde där. Somrarna (stavas det så?), rummet, kompisarna. Min gamla fina cykel som rullade så bra. Allt var väl inte bra där heller, inte ens bättre, men det kommer ju aldrig tillbaka. Känner mig gammal. I skrivcirkeln finns det 18-åringar och jag känner mig gammal. Ung vuxen, knappt är jag det längre. Bor hemma, mamma säger till mig att vara tyst vid datorn och jag skäms inför mina kompisar.
 
Känner mig som en vuxen bebis. Försöker intala mig själv att jag vet vad jag gör, att jag har nåt annat. Att jag har Gud eller min andlighet, att jag är ute på en inre resa, att det är lika bra som nåt annat. Att alla behövs här i världen, att min kärlek och empati är något vackert. Att det finns plats för mig här, något jag kan göra. Att jag behövs, att jag är viktig.
 
Men mest känner jag mig varm och misslyckad, för gammal för mitt skinn, när jag går till kylskåpet igen och letar efter mat men egentligen letar efter mig själv. Det är inte min mat där inne, det är mest mammas, jag vill inte ha nåt. Stänger kylskåpet och det är varmt igen. Och på TVn är det ishockey-VM och nu för tiden är jag lika gammal som proffsen, till och med äldre än vissa.
 
Tänker på hur det kan gå med allt, att jag brukade vara duktig på det, spela hockey. Att jag slutade, att jag inte blev nåt, inte nåt sånt i alla fall. Att jag var duktig i skolan, att jag slutade med det. Att det bara inte gick. Vet inte varför, jag är ju inte dum i huvudet. Lat är jag inte heller. 
 
Nu sitter jag här igen, på mitt pojkrum, med min pojkdator, försöker växa in i min manskropp. Min taniga spensliga manskropp som har brösthår men inga bröstmuskler. Min gängliga kropp som jag inte orkar träna upp igen. Kanske gör jag det, kanske inte. Vad ska jag göra i höst, börja träna thaiboxning igen, är det vad jag vill? 
 
Vad är det jag vill egentligen?
 
Hur ska man göra med dagarna? Vad är meningen med allt? Hur länge ska man jobba med sig själv och gå i terapi och bearbeta sina känslor och meditera och läsa böcker och skriva texter i väntan på nån slags vändning? När vänder det? Tänk om jag blir sjuk och får cancer, det är ju inte alls säkert att det bara ska bli bättre hela tiden. Sen blir jag gammal och börjar ruttna, det är en annan sorts vändning. Den är i alla fall säker, att den kommer.
 
Bara döden är viss, och till och med den är ett stort mysterium. Alla bara blir gamla och dör, allt bara dör, ingenting händer. Tittar på matchen, dom kämpar ihjäl sig, försöker göra mål, allt känns så viktigt. Precis som när jag var liten, men sen går åren och det kommer nya matcher. Är det verkligen viktigt, nästa år är det VM igen, någon annan vinner, någon annan blir glad. Samma gulblåa färger men andra ansikten, allt byts ut.
 
(Sverige, ett land, en nation, men kanske mest en idé. Precis som Vincent, mest en idé.)
 
Vad är det man ska göra här. Allt vi pratar om är vad vi ska göra sen, att vi inte vet vad vi vill. Kanske plugga, kanske skaffa jobb, kanske flytta, kanske bli präst. Och åren går och vi går och handlar mjölk och kladdkaka, tänker att det kanske ska vara gott. Sen äter man den och veckan efter är den glömd. 
 
Har försökt få bättre hållning i fyra år nu, har försökt få bättre tänder i tre. Försökt bli lycklig för alltid. Är det ett liv? Är det vad jag verkligen vill göra om dagarna? Sköta min tandhygien? Tänka på min hållning? Försöka få magrutor?
 
Ge ut en bok då? Är det nåt kanske? Kanske är det det. Kanske är jag för rädd, för feg, säger till mig själv att det får ta tid. Läser igenom allting igen och tänker att det är dåligt trots att jag bara några timmar tidigare suttit bland andra skrivande människor och blivit överöst med beröm.
 
Allt bara rinner av mig. Tvivlet och rädslan sitter som armeringsjärn i min kropp. Ge ut en bok. Jag tror jag vill det men jag vet inte om jag vågar. Allting kändes så bra när jag satt där på tåget för några månader sen och läste igenom allt. Det flödade fram, kändes varmt och mjukt och behagligt. Som om jag kramades med månen. 
 
Men nu, nu känns allt fel igen. Som en störtflod av skit. Allting snubblar och travar och ramlar. Är den här meningen verkligen bra? Använde jag inte samma ord två gånger med för kort intervall? Tvivel och tvivel. Jag tror jag vill ge ut en bok, jag vet att jag vill det, men jag vet inte om jag vågar, om jag klarar. Rädd för att jag ska missa min chans, för att jag ska låta det gå mig förbi.
 
Det är svårt att skriva om, det tar emot. Det är lätt att gnälla, svårt att följa sin dröm. Tänk om allting blir fel, tänk om, nåt, jag vet inte.
 
Svårt att skriva om. Jag önskar jag vore stark, jag önskar jag kunde gå snabbare, jag önskar jag inte undvek mig själv.
 
Önskar jag kunde bli mig själv.
 

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2017-05-18 23:29:42

du sätter alltid ord på mina tankar. Tror du sätter ord på mångas tankar faktiskt. Meningen med livet; är inte det den frågan hundratals filosofer genom tiderna brottats med? Skuldbelägg inte dig själv för att du inte heller lyckas. Det är skitläskigt det där med livet. Min papppa brukar säga att "alla dagarna som kom och gick, inte visste jag att det var livet." och den meningen skrämmer vettet ur mig. Jag väntar ju liksom fortfarande på att livet ska börja! Att jag ska visa dom, att jag ska orka mer och förstå hur jag ska leva för att bli lycklig. Det är nog en ständig process. Svårt svårt svårt att förlika sig med. Det är nog inte meningen att man ska veta heller, eller att det ska vara lätt, och man får nog bara acceptera det. Ta tillvara på det man upptäckt att man mår bra av och bygga något på det. Och sen utvecklas man ju hela tiden, får nya erfarenheter, så helt still är man aldrig som person. Även om det nu inte råkar vara så att den personliga utvecklingen yttrar sig i eget kylskåp.

Sen ang din bok. Jag har läst sånt du skrivit och du inger känsla bättre än flertalet publicerade författare jag läst. Jag tycker om ditt språk (oavsett vad du själv tycker om det!) och tror boken kan bli en annorlunda frisk fläkt pga dess format. Låt andra läsa, t.ex. de i din skrivcirkel och skicka sedan in det. Det behöver inte vara perfekt och småsaker, som en upprepning här och där, är de på förlaget experter på. Bara gör det, utmana dig själv. Typ hoppa och se vart du landar? Vad är det värsta som kan hända liksom.

Sen ang att den finns 18åringar i din skrivcirkel och att det får dig att känna dig gammal; håller med! Det är en mycket skum känsla när människor som man ser som barn räknas in i samma grupp som en själv. Ändå; det kanske ännu skiljer en del på livserfarenheter mellan er men en hel del enar er säkert. Filosofiska tankebanor? Existentiella livskriser? Skrivandet. Och dessutom, det finns väl fler äldre där? Ser du dom också som övervuxna barn?

Oj vilket svammel det här blev nu men ville väl få ur mig lite tankar jag också. Ditt kommentarsfält föll offer för det. Ber om ursäkt. Godnatt

Svar: Tycker inte alls det var svammel, tycker det var jättefint. Jag vet aldrig vad jag ska skriva när människor kommenterar, det är rätt lätt att vara ärlig och öppen på en blogg där jag bara får tala för mig själv och sen låta andra läsa, men när det blir konversation blir jag lätt nervös och tystnar.
Men tack för alla fina ord, det känns som att du förstår mig. Jag lät faktiskt min skrivcirkel läsa en text från min bok och det var då jag blev överöst med beröm, så jag vet inte varför jag fortfarande tvivlar.

Det där som din pappa brukar säga hörde jag för bara någon vecka sen, visst är det himla bra sagt. Det skrämde skiten ur mig också, samtidigt som det fick mig att vilja ta vara på livet.

Och du har så rätt i att det finns mycket som enar oss, det är inte så mycket att jag känner mig annorlunda, det är mer lite av en chock när jag inser att det var så längesen jag själv var 18 år. Känns främmande att säga att jag är 26.

I alla fall, jag blev väldigt glad för din kommentar, det var bland det finaste jag hört på länge. Jag ska ge det en chans nu, jag vill inte vara rädd längre.

Tack för hjälpen, vem du nu är.

Godnatt.
The Vince

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

The Vince

Hopplös poet.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela